قیمت سکه در بازار

قیمت دقیق و بروز سکه

قیمت سکه در بازار

قیمت دقیق و بروز سکه

اعلام نرخ سکه و طلا

  • ۰
  • ۰

کاتالیزور خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

در حال حاضر مقررات ضد آلودگی که برای خودروها اجرا می شود به این معنی است که ما روی یکی از عناصر کلیدی آن یعنی لوله اگزوز تمرکز می کنیم. این قسمت از خودرو از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که گازهای حاصل از احتراق خودرو را دفع می‌کنند و گازهای سمی را تبدیل می‌کنند تا از اثرات مضر بر محیط زیست جلوگیری کنند. در این مرحله کاتالیزور خودرو وارد عمل می شود، اما آیا می دانید این عنصر چیست و به طور خاص برای چیست؟ خاک کاتالیزور کیلویی چند

مبدل کاتالیزوری چیست؟

کاتالیزور یک دستگاه کنترل آلاینده های اگزوز است که گازهای سمی را کاهش می دهد، یعنی آلودگی هوا را کاهش می دهد. اتومبیل های مدرن به آن مجهز شده اند که انتشار ترکیبات مضر را کاهش می دهد. ضایعات کاتالیزور

همانطور که به خوبی می دانید، انتشار گازهای گلخانه ای وسایل نقلیه می تواند اثرات مضری بر انسان و محیط زیست آنها داشته باشد، به همین دلیل است که کاتالیزور امروزه به یک عنصر مهم در وسایل نقلیه تبدیل شده است.

اولین مبدل کاتالیزوری در سال 1950 معرفی شد. این مبدل توسط مهندس فرانسوی Eugene Houdry اختراع شد، اما تنها در سال 1975 بود که به طور گسترده در اتومبیل ها و کامیون ها استفاده شد.

کاتالیزور چه کاری انجام می دهد؟


کار اصلی یک مبدل کاتالیزوری این است که سوخت نسوخته و ترکیبات بالقوه خطرناک را از اگزوز قبل از رسیدن به محیط خارج کند. اگر این گازهای سمی حذف نشوند، می تواند اثرات خطرناکی بر محیط زیست داشته باشد. این دستگاه به طور ویژه برای کاهش انتشار وسایل نقلیه و گازهای گلخانه ای طراحی شده است. با این حال، اگر مبدل به درستی کار نکند و مشکلی پیش بیاید، اثر کاملاً واضح خواهد بود زیرا حتی راننده ای که در داخل خودرو نشسته است می تواند به راحتی متوجه آن شود.

کاتالیزور چه ترکیباتی را کاهش می دهد؟
مبدل بر کاهش سه ترکیب تمرکز دارد که عبارتند از:

هیدروکربن ها
هیدروکربن ها ترکیبات باقی مانده از بنزین هستند و اگر به درستی توسط موتور نسوزند، می توانند وارد اتمسفر شده و عوارض جدی ایجاد کنند. می تواند باعث ایجاد ابرهای مه دود مضر شود.

اکسیدهای نیتروژن
اکسید نیتروژن از ترکیب دو نیرو تشکیل می شود. اکسیژن و نیتروژن، در حالی که گرمای موتور به کار خود ادامه می دهد. گاز بسیار بدی برای محیط زیست است. باعث ایجاد دود و تشکیل حوضچه ای از ابرها می شود که به صورت باران اسیدی روی زمین می ریزد.

مونوکسید کربن
مونوکسید کربن از گرمای موتور در حین کار تشکیل می شود. این گاز خطرناک ترین و سمی ترین است، به ویژه برای پستاندارانی که اکسیژن تنفس می کنند، از جمله انسان. قیمت خاک کاتالیزور

مبدل کاتالیزوری چگونه کار می کند؟
مبدل کاتالیزوری شبیه صدا خفه کن است. بین موتور و صدا خفه کن واقع در سیستم اگزوز قرار می گیرد. یک سنسور اکسیژن لزوما قبل و بعد از مبدل نصب می شود. کاتالیزور در هر زمان بسیار بی صدا کار می کند.

مبدل کاتالیزوری از ترکیب پلاتین، پالادیوم و رودیوم استفاده می کند. یک پانل سرامیکی که در داخل یک محفظه فلزی قرار دارد به لوله اگزوز که با این فلزات پوشیده شده است ثابت می شود.

ساختار پانل مزایای خود را دارد:

حداکثر سطحی را فراهم می کند که در آن واکنش های مختلف کاهش و اکسیداسیون می تواند در حالی که کمترین مقدار کاتالیزور را استفاده می کند، انجام شود.
این دستگاه مونوکسید کربن را به دی اکسید کربن تبدیل می کند. اکسیدهای نیتروژن به نیتروژن و اکسیژن تجزیه می شوند. و هیدروکربن ها به دی اکسید کربن و آب تبدیل می شوند.
در ابتدا مبدل کاتالیزوری از یک کاتالیزور احیا برای کاهش اکسیدهای نیتروژن استفاده می کند. هر زمان که مولکول های اکسید نیتروژن از مبدل عبور می کنند، کاتالیزور به حذف اتم نیتروژن کمک می کند و به اکسیژن آزاد اجازه می دهد تا گاز اکسیژن تشکیل دهد.

در نهایت، در مرحله دوم، مبدل از کاتالیزور اکسید کننده استفاده می کند که باعث کاهش مونوکسید کربن و انتشار هیدروکربن نسوخته می شود.

اکنون که می دانید کاتالیزور چیست و چگونه کار می کند، به احتمال بسیار زیاد از اهمیت آن در وسیله نقلیه خود آگاه هستید.

  • ۰۲/۱۰/۱۷
  • مسعود مممم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی